Menu

Nieuwsbericht

  • Drukte in de jurybus

    In de jurybus is het een drukte van belang. Maar liefst zeven mannen werken op een kleine oppervlakte om de bel te luiden, bonussprints te noteren en natuurlijk de uiteindelijke uitslag vast te leggen en te printen. Dat komt natuurlijk heel nauw en daarom worden alle uitslagen vanaf de opgenomen video genoteerd. Er staan drie camera’s gericht op de finish om de rugnummers en kaderplaatjes vast te leggen. Het is daarom zo belangrijk dat je je rugnummer opspeldt op de kant die in het programmaboekje staat genoteerd. Beeldje voor beeldje analyseren videocommissarissen Jan en Jan Willem de streep en noteren de nummers van alle renners voor de bonussprints en de uiteindelijke uitslag. Wanneer de videocommissarissen twijfelen, wordt een definitief oordeel aan aankomstrechter Jacob en wedstrijdleider Nelie gevraagd.

    Nadat de nummers van alle finishers zijn genoteerd en goedgekeurd gaat de handgeschreven lijst naar de computer waar Theo de uitslagen in de computer zet. De lijsten voor de blauwe trui, witte, roze en groene trui rollen uit de printer en worden op de jurybus geplakt waar de rijders al staan te wachten.

    Naast de uitslagen wordt in de jurybus ook goed opgelet wanneer de bel moet worden geluid, hoeveel ronden er nog gereden moeten worden, wie er wordt gedubbeld en daarom uit koers worden gehaald. Dit doet commissaris Jacob. En tot slot zijn de commissarissen Luuk en Henk bezig om alle tijden van de renners te noteren. Dit is natuurlijk belangrijk in een meerdaagse race als de European Junior Cycling Tour Assen.

    Om de toeschouwers op de hoogte te houden, lopen speakers Marjo en Rikus met kladblokken vol uitslagen van alle renners rond. Zo weten ze precies wie er dit jaar goed heeft gereden. Ook roepen ze om hoeveel ronden er nog gereden worden, wanneer de sprints zijn en welke renners uit koers gehaald moeten worden.

    De eindverantwoordelijke voor alles wat er in de koers en om de jurybus gebeurd is wedstrijdleider Nelie. Zij beslist wie er uit koers gehaald wordt, houdt in de gaten wie er een extra ronde krijgt met materiaalpech en let goed op of beide handen aan het stuur blijven op de finish.





Meer nieuws

Inschrijven nieuwsbrief

Twitter